دکتر کیمیا قاسمی / بیماری های زنان / تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ (منگوله پوستی)

تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ (منگوله پوستی)

در این مقاله به بررسی تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ خواهیم پرداخت، چرا که بیشتر افراد این دو بیماری شایع پوستی را به دلیل شباهتشان به هم با یکدیگر اشتباه می گیرند و سوالی که برای افراد پیش می آید این است که از کجا بفهمیم زائده ای که داریم زگیل تناسلی است یا اسکین تگ؟ باید به این نکته اشاره کرد که اسکین تگ ها یا خال های گوشتی (منگوله پوستی) به شکل گرد بوده و نرم می باشند و به طور معمول بر روی یک پایه رشد می کنند و دردناک نیز نمی باشند ولی زگیل تناسلی سفت و شبیه به گل کلم بوده و برجستگی های صافی می باشند و در برخی از مواقع در برخی از افراد دردناک نیز می باشند.

تفاوت-زگیل-تناسلی-و-اسکین-تگ-منگوله-پوستی

برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو بیماری پوستی در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ در علائم

این دو بیماری با اینکه در برخی از علائم مشابه می باشند ولی علائم متفاوتی نیز با یکدیگر دارند. در ادامه علائم این دو روش را بررسی خواهیم کرد تا راحت تر بتوانید این دو بیماری را از هم تشخیص دهید.

اسکین تگ ها به صورت فیبروم های بافت نرم و کوچکی که بر روی یک پایه رشده کرده اند و روی یک ساقه قرار دارند و معمولا به رنگ گوشت و پوست خود را نشان خواهند داد و از ویژگی بارز آن ها راحت خم شدن و آن ها می باشد.

زگیل های تناسلی به صورت برجستگی های صاف و به رنگ گوشت، گاهی قهوه ای و صورتی خود را نشان خواهد داد و از ویژگی های بارز آن ها سخت بودن آنها می باشد که با دست زدن مشخص خواهد شد. زگیل ها هم به صورت تکی و هم به صورت دسته جمعی بروز پیدا خواهند کرد.

تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ در عوامل بروز

این دو بیماری در عواملی که موجب بروز آن ها می شود متفاوت می باشد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

عوامل موثر در بروز اسکین تگ ها شامل ساییده شدن لباس ها با پوست بدن، تغییر هورمون ها به خصوص در بارداری، چاقی و افزایش وزن، ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، افزایش سن و همینطور ژنتیک می باشد. در حالی که عوامل موثر در بروز بیماری زگیل تناسلی شامل وجود ویروس اچ پی وی در بدن، برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد، برقراری رابطه جنسی مقعدی، برقراری رابطه جنسی دهانی، برخورد پوست به پوست فرد آلوده و … می باشد.

تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ در نحوه تشخیص

به طور معمول توصیه می شود که افراد در صورت مشاهده هر گونه زائده پوستی بر روی ناحیه تناسلی خود به بهترین دکتر زگیل تناسلی در اهواز مراجعه کنند. در ادامه در خصوص نحوه تشخیص این دو زائده ی پوستی صحبت خواهیم کرد.

تفاوت-زگیل-تناسلی-و-اسکین-تگ-در-نحوه-تشخیص

به طور معمول منگوله های پوستی یا همان اسکین تگ به دلیل ظاهر مشخصشان با معاینه ساده توسط پزشک متخصص تشخیص داده خواهند شد و نیازی به ازمایشات بیشتر نمی باشد ولی برای تشخیص زگیل تناسلی در صورتی که با معاینه ساده نتوان آن ها را تشخیص داد پزشک ازمایش بیوپسی را انجام خواهد داد و از برجستگی نمونه برداری کرده و برای ارزیابی به ازمایشگاه خواهد فرستاد.

تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ در نحوه درمان

در خصوص درمان این دو بیماری باید ذکر کرد که به طور معمول اسکین تگ ها نیازی به درمان ندارند و در صورت عدم تحریک مشکلی را برای فرد ایجاد نخواهند کرد.

زگیل های تناسلی نیز معمولا به خودی خود از بین خواهند رفت و نیازی به درمان نخواهند داشت اما در صورتی که پیشرف کرده باشند و از بین نروند می تواند از روش های درمانی از قبیل کرایوتراپی، لیزر، انعقاد و جراحی برای از بین بردن آن ها استفاده کرد.

افرادی که خواهان از بین بردن اسکین تگ ها هستند نیز می توانند از روش های درمان زگیل تناسلی استفاده کنند.

تفاوت زگیل تناسلی و منگوله پوستی در پیشگیری

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم بروز منگوله های پوستی یا همان اسکین تگ ها علت مشخصی ندارند و تنها عامل های از قبیل اصطکاک و … بر روی به وجود آمدن آن ها موثر هستند و نمی توان روشی جهت پیشگیری از بروز آن ها معرفی کرد.

اما در خصوص زگیل های تناسلی می توان با روش های از قبیل برقراری ازتباط جنسی با فرد مطمئن، کم کردن شریک های جنسی، خودداری از استفاده از وسایل شخصی افراد دیگر مانند حوله، زدن واکسن HPV و … می توان از بروز آن ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ در موارد مختلف از قبیل علائم و نشانه ها، عوامل موثر در بروز آن ها، روش های تشخیص و درمان و … پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که بافت زائده ی اسکین تگ با بافت زگیل تناسلی بسیار متفاوت می باشد و اسکین تگ ها نرم و انعطاف پذیر بوده در حالی که زگیل های تناسلی سخت و سفت می باشند و اغلب شبیه به گل کلم هستند و روش های درمانی این دو بیماری پوستی به طور معمول شبیه به هم می باشد و باید به این نکته اشاره کرد که حتما با مشاهده هرگونه زائده ی پوستی برای تشخیص به بهترین متخصص زنان در اهواز مراجعه نمایید و از تشخیص و درمان سرخود پرهیز نمایید چرا که کوچکترین اشتباهی احتمال دارد منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری شود.

دکتر کیمیا قاسمی

دکتر کیمیا قاسمی

تحصیلات:
دکتر کیمیا قاسمی فارغ التحصیل رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند.

تجربه کاری تا کنون:
چهارسال در شهرستان شوش و همچنین به مدت چهارسال نیز در اهواز نیز فعالیت در زمینه پزشکی و زنان داشته اند.
دکتر قاسمی، تمامی خدمات درمانی، جراحی های زیبایی زنان و کلیه ی اعمال ترمیمی و زیبایی زنان به صورت سرپایی،لابیاپلاستی، تزریق ژل و چربی و… را انجام می دهند.

بیمارستان های طرف قرارداد :
کلیه بیمارستان های خصوصی
بیمارستان های فاطمه زهرا، اپادانا، میلاد
کلیه بیمه های تکمیلی: تامین اجتماعی ،خدمات درمانی ،بیمه روستایی، بیمه نیروهای مسلح

مقالات مرتبط
عفونت قارچی واژن + درمان

عفونت قارچی واژن + درمان

یکی از انوع عفونت های دستگاه تناسلی که زنان به آن مبتلا می شوند، عفونت قارچی واژن می باشد که دارای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *