دکتر کیمیا قاسمی / بیماری های زنان / درمان قطعی خشکی واژن

درمان قطعی خشکی واژن

نوشتار پیش روی شما درباره عارضه است که بسیاری از بانوان در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. عارضه ای که با درد هنگام مقاربت همراه است. در مقابل برخی بانوان از ترشح بی اندازه واژن شکایت دارند. هر دو این دو گروه باید در نظر داشته باشند که ترشحات واژن در حد معمول سلامت ناحیه تناسلی را تضمین خواهد کرد. اما نه ترشحات زیاد واژن و نه خشکی بیش از حد آن عارضه ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و باید به دنبال متخصص زنان خوب در شهر خود باشید تا سریعا علت این مشکل شناسایی شده کرده و روش هایی را برای درمان قطعی خشکی واژن به کار ببرد.

درمان-قطعی-خشکی-واژن-در-اهواز

آیا می دانید در چه صورتی بانوان باید برای هر دو این عارضه ها به متخصص زنان مراجعه کنند؟ مشاهده چه علائمی می تواند خطرناک باشد؟ در ادامه به بررسی پیرامون خشکی واژن می پردازیم:

خشکی واژن چه نوع عارضه ای است؟

همانطور که در ابتدا بیان شد، ترشحات معمول واژن برای جلوگیری از برخی عفونت ها ضروری است، اما هنگامی که این ترشحات قطع و یا بیش از حد طبیعی باشد، بانوان را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

زمانی که بانوان با خشکی واژن مواجه می شوند، اولین تاثیر آن را بر روابط جنسی خود مشاهده گر هستند. چراکه از مهم ترین نقش این ترشحات جلوگیری از درد در هنگام مقاربت است. ترشحات واژن که توسط هورمون استروژن تولید می شود موجب ضخیم شدن دیواره واژن و خاصیت ارتجاعی آن می شود. بنابراین با خشکی واژن این ترشحات تولید نشده و دیواره واژن نازک می شود. از این رو با آسیب پذیر شدن این دیواره بروز عفونت های واژینال نیز ممکن خواهد بود.

علت به وجود آمدن خشکی واژن

هورمون استروژن موجب حفظ رطوبت و همینطور سلامت بافت واژن خواهد شد؛ با نزدیک شدن به دوران یائسگی، سطح هورمون استروژن بدن بانوان کاهش پیدا کرده و همین امر موجب نازک شدن بافت واژن و خشک شدن آن می شود. خشکی واژن دلایل دیگری دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کاهش تولید هورمون استروژن

همانطور که در بالا اشاره شد هورمون استروژن زمینه ساز  تولید ترشحات واژن است. این هورمون علاوه بر این نقش، نقش حفاظتی جهت جلوگیری از عفونت های ناحیه تناسلی را نیز ایفا می کند.

از جمله عواملی که کاهش استروژن و در نتیجه کاهش ترشحات واژن را به دنبال دارد موارد زیر خواهد بود:

• زایمان
  • بارداری و شیردهی
  • یائسگی زود هنگام
  • تخلیه تخمدان ها
  • استفاده از روش های درمانی سرطان ها
  • استعمال دخانیات

بیماری های خود ایمنی

از جمله بیماری هایی که خشکی واژن را به دنبال خواهد داشت، می توان بیماری شوگرن را نام برد.

این بیماری با آسیب به بافت سالم بدن موجب بروز خشکی در نواحی ای چون دهان، چشم و واژن خواهد شد.

دوش واژینال

شستشوی واژن به صورت افراطی می تواند باعث بروز خشکی واژن شده و همچنین شانس ابتلا به عفونت های واژن را در در پی داشته باشد.

استفاده از برخی دارو ها

دارو هایی نظیر ضد افسردگی و ضد آلرژی نیز می تواند باعث خشک شدن واژن شود.

استفاده از راه های جلوگیری از بارداری

شاید بی اهمیت جلوه کند که برخی محصولات جلوگیری از بارداری نیز می تواند سبب ساز بروز خشکی واژن باشند. برای نمونه استفاده از کاندوم یا برخی مواد اسپرم کش می تواند این عارضه را به دنبال داشته باشد.

جراحی یا درمان سرطان

از دیگر دلایل بروز خشکی واژن می توان به جراحی اوفورکتومی که جراحی برای برداشتن تخمدان‌ ها و همینطور درمان های پزشکی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی اشاره کرد. چرا که روی تخمدان ها اثر گذاشته و منجر به خشکی واژن خواهد شد.

مطالب مفید:

عوامل تاثیرگذار بر خشکی واژن

• داروهای آلرژی و سرماخوردگی
  • داروهای ضدافسردگی
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • مصرف مشروبات الکلی
  • حساسیت به برخی از محصلات بهداشتی نظیر ژل شستشو دهنده واژن و…
  • حمل بار سنگین و ایجاد فشار بر روی اندام تناسلی
  • یائسگی
  • استرس و اضطراب

نشانه های خشکی واژن چیست؟

شاید شما خواننده عزیز با خواندن سطر های ابتدایی به ابتلای به این بیماری مشکوک شده باشید، اما برای تشخیص قطعی نیازمند آگاهی از نشانه های این بیماری هستید. در ادامه برخی از نشانه های شایع خشکی واژن را بر خواهیم شمرد:

• احساس سوزش و خارش
  • اختلالات ادراری
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • مقاربت دردناک
  • اختلال در رسیدن به ارگاسم
  • تغییر رنگ واژن به حالت رنگ پریدگی و روشن شدن پوست آن
احساس سوزش و خارش
اختلالات ادراری
احساس درد در ناحیه واژن
مقاربت دردناک
اختلال در رسیدن به ارگاسم

چگونه می توان خشکی واژن را تشخیص داد.؟

اگر بانوان بدون داشتن اطلاع قبلی از علت و نشانه های خشکی واژن برای بررسی علائم و علت یابی آن به متخصص زنان مراجعه کنند، وی با بررسی سلامت عمومی فرد و همچنین با استفاده از روش های زیر می تواند تشخیص قطعی را اعلام کند:

معاینه

گاهی خشکی واژن را می توان تنها با یک معاینه بالینی تشخیص داد که از طریق معاینه واژن و دهانه آن امکان پذیر است.

آزمایش پاپ اسمیر

در صورتی که تشخیص قطعی برای پزشک قدری مشکل باشد می تواند با انجام آزمایش پاپ اسمیر که نوعی نمونه برداری از سلول های دهانه رحم است، به تشخیص نهایی دست یابد.

آزمایش هورمون

به علت اینکه عدم تعادل هورمونی از علت های شایع این بیماری است می توان برای اطمینان از ابتلا و یا رد این تشخیص با انجام آزمایش هورمون میزان سطح تولید استروژن را اندازه گیری کرد.

راه های درمانی خشکی واژن چیست؟

استروژن درمانی
لیزر درمانی
روش rf
کربوکسی تراپی
اوزون تراپی

استروژن درمانی

استروژن واژینال یا همان درمان استروژنی در واقع با کمک به بالا بردن سطح استروژن موجب افزایش تولید ترشحات واژن می شود. بانوان می توانند از روش های متنوعی برای این منظور استفاده کنند:

• استفاده از کرم های استروژن واژینال
  • استفاده از حلقه استروژن واژینال
  • استفاده از قرص های استروژن واژینال

هر یک از این روش ها با تشخیص پزشک و شرایط بیمار اننتخاب خواهد شد.

دكتركیمیا قاسمى، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایى در اهواز هستند، جهت ارتباط با دکتر قاسمی با شماره های : ٠٩٣٧٣٧٠٢١١٥-٣٤٤٦٢٧٦١ تماس بگیرید و یا اینستاگرام ایشان را دنبال کنید .

استفاده از روان کننده های واژینال

این راه درمانی اغلب به منظور سهولت در روابط زناشویی و جلوگیری از درد های ناشی از خشکی واژن استفاده می شود که معمولا راه درمانی کوتاه مدت است.

استفاده از لیزر درمانی

آنچه در حال حاضر توانسته علاوه بر عرصه های دیگر پزشکی در حوزه بیماری ها و جراحی های زنان نیز موثر واقع شود استفاده از تکنولوژی لیزر است. لیزر با ایجاد تحریک در دیواره واژن موجب افزایش خون رسانی و در نتیجه افزایش ترشحات خواهد شد که نهایتا درمان خشکی واژن را نیز در پی خواهد داشت.

استفاده از روش RF

این روش نیز با ایجاد تحریک بافت های داخلی رحم می تواند تولید هورمون استروژن را در پی داشته باشد که عامل مرطوب نگاه داشتن واژن است.

کربوکسی تراپی

یکی از روش های درمانی غیرتهاجمی برای رفع خشکی واژن، کربوکسی تراپی می باشد. که با استفاده از گاز کربن دی اکسید کربن سیستم گردش خون ناحیه تناسلی را تحریک خواهند کرد؛ که همین امر موجب ارسال اکسیژن کافی به این ناحیه و همینطور افزایش تولید کلاژن خواهد شد.

اوزون تراپی

از این روش با استفاده از تزریق اوزون، برای افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر و ترمیم بافت های آسیب دیده استفاده خواهد شد؛ که همین امر موجب درمان خشکی واژن خواهد شد.

عوارض خشکی واژن

• خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
  • عفونت دستگاه ادراری
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • خونریزی کم پس از برقراری رابطه جنسی
  • تنفر از برقراری رابطه جنسی
  • ابتلا به عفونت های قارچی در ناحیه تناسلی
  • ایجاد زخم یا ترک در دیواره های واژن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش میل جنسی
  • بروز مشکلات در ارضا شدن
  • ایجاد مشکل در روابط زناشویی

درمان خانگی خشکی واژن

برخی از تغییرات در سبک زندگی می تواند به رفع خشکی واژن یا کاهش درد در هنگام برقراری رابطه جنسی کمک کننده باشد، که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

رابطه جنسی منظم

رابطه و فعالیت جنسی منظم به رفع خشکی واژن می تواند کمک کننده باشد، چرا که منجر به افزایش جریان خون در بافت های واژن در هنگام برانگیختگی و تحریک شده و به تولید رطوبت کمک خواهد کرد.

محدود کردن استفاده از برخی از محصولات بهداشتی

می توان از مصرف برخی از محصولات بهداشتی نظیر صابون های معطر که منجر به خشکی بافت واژن می شوند، خودداری کرد.

مصرف مکمل های فیتواستروژن

فیتواستروژن ها در غذاهای گیاهی نظیر سویا، آجیل و دانه ها وجود داشته که در واقع مشابه استروژن عمل خواهند کرد. مصرف این مکمل ها ممکن است که در رفع خشکی واژن تاثیرگذار باشند.

استفاده از مرطوب کننده های واژینال

در صورت نیاز و برای رفع خشکی واژن و عمینطور برگرداندن رطوبت به واژن می توان از مرطوب کننده های مخصوص واژینال استفاده کرد.

استفاده از لوبریکانت ها یا روان کننده های جنسی

برای کاهش درد در هنگام برقراری رابطه جنسی می توان از روان کننده ها قبل از برقراری رابطه جنسی استفاده کرد؛ که منجر به کاهش حس ناخوشایند در هنگام دخول خواهند شد. از محصولاتی که دارای گلیسیرین و مواد گرم نیستند، استفاده کنید تا دچار حساسیت نشوید.

پیشگیری از بروز خشکی واژن

• پوشیدن لباس های زیر نخی و گشاد
  • قبل از برقراری رابطه جنسی از پیش نوازی لذت ببرید.
  • از مصرف برخی از کرم ها و لوسیون ها در ناحیه داخل واژن خودداری کنید.
  • از مرطوب کننده های مخصوص واژن استفاده کنید.
  • مصرف مکمل هایی نظیر ویتامین E و…
  • تغییر رژیم غذایی مانند نوشیدن آب و مصرف سویا
  • انجام فعالیت های ورزشی

هزینه درمان خشکی واژن

با توجه عوامل مختلفی نظیر شدت بیماری، نوع درمان تجویز شده توسط پزشک و مدت زمان درمان، هزینه درمان خشکی واژن برای هر فرد متفاوت خواهد بود. بنابراین برای مطلع شدن ازهزینه به متخصص زنان مراجعه کرده و معاینه شوید.

سخن پایانی

بانوان در ابتدا باید برای ارزیابی سلامتی عمومی خود به صورت سالیانه و یا در صورت تجویز پزشک به صورت 6 ماه یک بار به متخصص زنان مراجعه کنند، بنابراین اولین گام انتخاب بهترین متخصص زنان خواهد بود.

در مرحله بعد اگر بانوان علائمی را مشاهده کردند به صورت غیر معمول و غیر طبیعی باشد، باید برای پیگیری به سرعت به متخصص زنان مراجعه کنند.