دکتر کیمیا قاسمی / بیماری های زنان / درمان قطعی خشکی واژن

درمان قطعی خشکی واژن

نوشتار پیش روی شما درباره عارضه است که بسیاری از بانوان در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. عارضه ای که با درد هنگام مقاربت همراه است.در مقابل برخی بانوان از ترشح بی اندازه واژن شکایت دارند. هر دو این دو گروه باید در نظر داشته باشند که ترشحات واژن در حد معمول سلامت ناحیه تناسلی را تضمین خواهد کرد.اما نه ترشحات زیاد واژن و نه خشکی بیش از حد آن عارضه ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و باید به دنبال متخصص زنان خوب در شهر خود باشید تا سریعا علت این مشکل شناسایی شده کرده وروش هایی را برای درمان قطعی خشکی واژن به کار ببرد.

درمان-قطعی-خشکی-واژن-در-اهواز

آیا می دانید در چه صورتی بانوان باید برای هر دو این عارضه ها به متخصص زنان مراجعه کنند؟ مشاهده چه علائمی می تواند خطرناک باشد؟ در ادامه به بررسی پیرامون خشکی واژن می پردازیم:

خشکی واژن چه نوع عارضه ای است؟

همانطور که در ابتدا بیان شد، ترشحات معمول واژن برای جلوگیری از برخی عفونت ها ضروری است، اما هنگامی که این ترشحات قطع و یا بیش از حد طبیعی باشد، بانوان را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

زمانی که بانوان با خشکی واژن مواجه می شوند، اولین تاثیر آن را بر روابط جنسی خود مشاهده گر هستند. چراکه از مهم ترین نقش این ترشحات جلوگیری از درد در هنگام مقاربت است. ترشحات واژن که توسط هورمون استروژن تولید می شود موجب ضخیم شدن دیواره واژن و خاصیت ارتجاعی آن می شود. بنابراین با خشکی واژن این ترشحات تولید نشده و دیواره واژن نازک می شود. از این رو با آسیب پذیر شدن این دیواره بروز عفونت های واژینال نیز ممکن خواهد بود.

علت به وجود آمدن خشکی واژن

آنچه سبب ساز خشکی واژن می شود موارد بی شماری است که در ادامه به آن می پردازیم.

کاهش تولید هورمون استروژن

همانطور که در بالا اشاره شد هورمون استروژن زمینه ساز  تولید ترشحات واژن است. این هورمون علاوه بر این نقش، نقش حفاظتی جهت جلوگیری از عفونت های ناحیه تناسلی را نیز ایفا می کند.

از جمله عواملی که کاهش استروژن و در نتیجه کاهش ترشحات واژن را به دنبال دارد موارد زیر خواهد بود:

• زایمان
  • بارداری و شیردهی
  • یائسگی زود هنگام
  • تخلیه تخمدان ها
  • استفاده از روش های درمانی سرطان ها
  • استعمال دخانیات

بیماری های خود ایمنی

از جمله بیماری هایی که خشکی واژن را به دنبال خواهد داشت، می توان بیماری شوگرن را نام برد.

این بیماری با آسیب به بافت سالم بدن موجب بروز خشکی در نواحی ای چون دهان، چشم و واژن خواهد شد.

مطالب مفید:

دوش واژینال

شستشوی واژن به صورت افراطی می تواند باعث بروز خشکی واژن شده و همچنین شانس ابتلا به عفونت های واژن را در در پی داشته باشد.

استفاده از برخی دارو ها

دارو هایی نظیر ضد افسردگی و ضد آلرژی نیز می تواند باعث خشک شدن واژن شود.

استفاده از راه های جلوگیری از بارداری

شاید بی اهمیت جلوه کند که برخی محصولات جلوگیری از بارداری نیز می تواند سبب ساز بروز خشکی واژن باشند. برای نمونه استفاده از کاندوم یا برخی مواد اسپرم کش می تواند این عارضه را به دنبال داشته باشد.

نشانه های خشکی واژه چیست؟

شاید شما خواننده عزیز با خواندن سطر های ابتدایی به ابتلای به این بیماری مشکوک شده باشید، اما برای تشخیص قطعی نیازمند آگاهی از نشانه های این بیماری هستید. در ادامه برخی از نشانه های شایع خشکی واژن را بر خواهیم شمرد:

• احساس سوزش و خارش
  • اختلالات ادراری
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • مقاربت دردناک
  • اختلال در رسیدن به ارگاسم
  • تغییر رنگ واژن به حالت رنگ پریدگی و روشن شدن پوست آن

چگونه می توان خشکی واژن را تشخیص داد.؟

اگر بانوان بدون داشتن اطلاع قبلی از علت و نشانه های خشکی واژن برای بررسی علائم و علتیابی آن به متخصص زنان مراجعه کنند، وی با بررسی سلامت عمومی فرد و همچنین با استفاده از روش های زیر می تواند تشخیص قطعی را اعلام کند:

• معاینه

گاهی خشکی واژن را می توان تنها با یک معاینه بالینی تشخیص داد که از طریق معاینه واژن و دهانه آن امکان پذیر است.

• آزمایش پاپ اسمیر

در صورتی که تشخیص قطعی برای پزشک قدری مشکل باشد می تواند با انجام آزمایش پاپ اسمیر که نوعی نمونه برداری از سلول های دهانه رحم است، به تشخیص نهایی دست یابد.

• آزمایش هورمون

به علت اینکه عدم تعادل هورمونی از علت های شایع این بیماری است می توان برای اطمینان از ابتلا و یا رد این تشخیص با انجام آزمایش هورمون میزان سطح تولید استروژن را اندازه گیری کرد.

راه های درمانی خشکی واژن چیست؟

• استروژن درمانی

استروژن واژینال یا همان درمان استروژنی در واقع با کمک به بالا بردن سطح استروژن موجب افزایش تولید ترشحات واژن می شود. بانوان می توانند از روش های متنوعی برای این منظور استفاده کنند:

• استفاده از کرم های استروژن واژینال
  • استفاده از حلقه استروژن واژینال
  • استفاده از قرص های استروژن واژینال

هر یک از این روش ها با تشخیص پزشک و شرایط بیمار اننتخاب خواهد شد.

دكتركیمیا قاسمى، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایى در اهواز هستند، جهت ارتباط با دکتر قاسمی با شماره های : ٠٩٣٧٣٧٠٢١١٥-٣٤٤٦٢٧٦١ تماس بگیرید و یا اینستاگرام ایشان را دنبال کنید .
  • استفاده از روان کننده های واژینال

این راه درمانی اغلب به منظور سهولت در روابط زناشویی و جلوگیری از درد های ناشی از خشکی واژن استفاده می شود که معمولا راه درمانی کوتاه مدت است.

• استفاده از لیزر درمانی

آنچه در حال حاضر توانسته علاوه بر عرصه های دیگر پزشکی در حوزه بیماری ها و جراحی های زنان نیز موثر واقع شود استفاده از تکنولوژی لیزر است. لیزر با ایجاد تحریک در دیواره واژن موجب افزایش خون رسانی و در نتیجه افزایش ترشحات خواهد شد که نهایتا درمان خشکی واژن را نیز در پی خواهد داشت.

• استفاده از روش RF

این روش نیز با ایجاد تحریک بافت های داخلی رحم می تواند تولید هورمون استروژن را در پی داشته باشد که عامل مرطوب نگاه داشتن واژن است.

سخن پایانی

بانوان در ابتدا باید برای ارزیابی سلامتی عمومی خود به صورت سالیانه و یا در صورت تجویز پزشک به صورت 6 ماه یک بار به متخصص زنان مراجعه کنند، بنابراین اولین گام انتخاب بهترین متخصص زنان خواهد بود.

در مرحله بعد اگر بانوان علائمی را مشاهده کردند به صورت غیر معمول و غیر طبیعی باشد، باید برای پیگیری به سرعت به متخصص زنان مراجعه کنند.

بیمارستان های فاطمه زهرا و میلاد

برچسب ها: