دکتر کیمیا قاسمی / بیماری های زنان / متخصص زنان برای درمان عفونت واژینال در اهواز

متخصص زنان برای درمان عفونت واژینال در اهواز

دستگاه تولیدمثل و اندام های تناسلی به واسطه تاثیر در بقای نسل و تولد فرزندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اندام های تولیدمثلی زنان با نقشی که در نگهداری و تغذیه جنین ایفا می کند دارای مکانیسم و مشخصات ویژه ای می باشد. یکی از خطراتی که واژن زنان را تهدید می کند عفونت است. عفونت های واژینال در دوران بارداری که بدن در شرایطی آسیب پذیرتر قرار دارد و سطح هورمون ها تاثیرات جانبی ایجاد می کند بسیار محتمل است، که لزوم رعایت بهداشت فردی و توصیه های مربوط به پیشگیری را توجیه می کند. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم.

عفونت واژینال

دلایل عفونت های واژینال

واژن زنان در حالت عادی دارای ترشحات روشن یا کدری هستند و باکتری های غیر بیماری زا در آن با عفونت هایی که وارد واژن می شود مقابله می کنند، رشد و تکثیر باکتری ها، قارچ ها و انگل ها در دیواره ی واژن باعث ایجاد عفونت می شوند. یکی از دلایل عفونت واژینال، عفونت های باکتریایی است که به دلیل کاهش فلور باکتری های مفید و طبیعی واژن و افزایش باکتری های بی هوازی ایجاد می شود.

متخصص-زنان-برای-درمان-عفونت-واژینال-در-اهواز

عفونت های قارچی یا همان عفونت مخمری توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنز ایجاد می شود و همین طور عفونت های انگلی معمولا حین نزدیکی و روابط جنسی منتقل می شود.

علت اصلی عفونت واژن چیست؟

عفونت های واژن می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. در صورت بروز عفونت واژن ، پزشک شما عفونت شما را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می کند.

علل شایع عفونت واژن عبارتند از:

• عفونت های باکتریایی باکتری های خاصی معمولاً در واژن شما یافت می شوند. رشد بیش از حد این باکتری ها می تواند باعث واژینوز باکتریایی شود .
  • عفونت های قارچی عفونت قارچی معمولاً توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود . بسیاری از موارد ، از جمله آنتی بیوتیک ها ، می توانند تعداد باکتری های ضد قارچ در واژن شما را کاهش دهند. این کاهش می تواند منجر به رشد بیش از حد قارچ ها و ایجاد عفونت شود.
  • تریکومونیازیس این عفونت واژن توسط یک انگل تک یاخته ای ایجاد می شود که می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود.
  • آتروفی واژن. این حالت معمولاً پس از یائسگی رخ می دهد . همچنین می تواند در زمان های دیگر زندگی شما که سطح استروژن شما کاهش می یابد ، مانند دوران شیردهی ، ایجاد شود. کاهش سطح هورمون ها می تواند باعث نازک شدن و خشکی واژن شود . اینها می توانند منجر به التهاب واژن شوند.
  • تحریک کننده ها صابون ها ، شستشوی بدن ، عطرها و داروهای ضد بارداری واژینال می توانند واژن شما را تحریک کنند. این می تواند باعث التهاب شود. لباس های تنگ همچنین ممکن است باعث بثورات گرمایی شوند که واژن شما را تحریک می کند.

در برخی موارد ، پزشک ممکن است نتواند علت عفونت واژن شما را تعیین کند. این بیماری به نام ولووواژینیت غیر اختصاصی شناخته می شود. این می تواند در زنان در هر سنی رخ دهد ، اما در دختران جوانی که به سن بلوغ نرسیده اند شایع تر است .

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

عفونت قارچی واژن توسط ارائه دهنده خدمات درمانی شما تشخیص داده می شود. شما باید برای ملاقات مراجعه کرده و علائم خود را مورد بحث قرار دهید. برای تأیید عفونت قارچی ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نیاز به گرفتن نمونه ترشح از واژن داشته باشد. ترکیبی از علائم شما و نمونه ترشحات به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می گوید که چه نوع عفونت قارچی دارید و به تعیین بهترین روش برای درمان عفونت کمک می کند.

علائم عفونت های واژینال

ترشحات غیر عادی با بوی بد و سوزش و خارش از جمله علائم عفونت های واژینال محسوب می شود البته لازم به ذکر است که در حالت عادی بدن، واژن ترشحات و بوی مشخصی دارد و واژنی که دچار عفونت شده باشد دارای ترشحات رنگی و بد بوی غیر معمول است که متمایز از حالت عادی بدنمی باشد. درد در روابط جنسی به عنوان علامت دیگری از عفونت قلمداد می شود و همین طور لک بینی و خونریزی های خارج از قاعدگی نیز می تواند نشانی از عفونت واژینال باشد. ترشحات واژن بر اساس نوع عفونت دارای رنگ و بوی متفاوت است.

ترشحات واژن در عفونت های قارچی، شبیه پنیر، سفید رنگ و تقریبا غلیظ است. و در عفونت های انگلی ترشحات به رنگ سبز یا زرد می باشد و بو و خارش شدیدی ایجاد می کند. رنگ ترشحات در عفونت های باکتریایی بین رنگ های سفید، زرد و خاکستری متفاوت است.

جلوگیری از عفونت های واژینال

عواملی مانند استفاده از لباس زیر های نخی یا پنبه ای تمیز، خشک و تمیز کردن ناحیه تناسلی پس از استفاده از سرویس بهداشتی، اجتناب از دوش گرفتن با آب داغ یا حمام های عمومی، استفاده نکردن از تامپون برای موارد غیر ضروری، مانند تامپون هایی که برای استعمال عطر استفاده می شود به علاوه رعایت نکات بهداشت فردی و استفاده از کاندوم برای مقاربت های جنسی احتمال ابتلا به عفونت های واژینال را به حداقل می رساند.

جلوگیری از عفونت واژینال

درمان خانگی عفونت های واژینال

امکان درمان عفونت های واژینال از روش های خانگی یا با استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی نیز امکان پذیر است که توصیه می شود با مشورت پزشک متخصص همراه باشد که آسیب جبران ناپذیری به سلامت خود وارد نکنید.

درمان عفونت های واژینال در بارداری

عفونت های واژینال در زنان باردار بسیار خطرناک است و لازم است ضمن مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، مسئله را جدی گرفته و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند. عفونت های واژینالی می تواند با انتقال باکتری از واژّن به رحم ، تبدیل به عفونت رحم شود که می تواند منجر به اختلال در رشد جنین و آسیب به دیواره رحم و زایمان زود هنگام یا تولد نوزادانی نارس با وزن پایین شود.

خطر ابتلای زنان باردار به عفونت های قارچی در 3 تا 6 ماهگی بارداری و 6 تا 9 ماهگی بسیار زیاد  است. که توصیه می شود تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان بوده و علائم را جدی گرفته و به پزشک گزارش دهند.

در صورت ابتلا به عفونت قارچی مکرر چه باید بکنم؟

اگر اغلب عفونت قارچی دارید ، باید با پزشک خود مشورت کنید. ارائه دهنده شما ممکن است:

• آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واقعا عفونت قارچی واژن دارید.
  • آزمایش قند خون را برای دیابت انجام دهید.
  • آزمایش HIV/AIDS.
  • در مورد تغییرات احتمالی هورمونی (کنترل بارداری یا بارداری) پرس و جو کنید.

در نتیجه بهداشت فردی به خصوص رعایت موارد بهداشتی مربوط به دستگاه تناسلی در زنان بسیار اهمیت دارد و لازم است لباس زیر های تمیز، خشک و از جنس نخ و پنبه استفاده شود تا شرایط برای رشد عوامل میکروبی و عفونت زا مناسب نباشد زیرا رطوبت از شرایط مطلوب برای تکثیر و رشد میکروب ها محسوب می شود و بهتر است تا حد ممکن ناحیه تناسلی خشک نگه داشته شود و زمانی که ترشحاتی رنگی مشاهده شد که بوی غیر معمول دارد و احساس خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ایجاد می کند به بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان در اهواز مراجعه شود. برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در رابطه با درمان عفونت های واژینال به مطب دکتر کیمیا قاسمی مراجعه نمایید.