دکتر کیمیا قاسمی / خدمات زیبایی واژن / مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن را بدانید!

مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن را بدانید!

مراقبت های بعد از واژینوپلاستی نقش حیاتی در تضمین بهبودی روان و دستیابی به نتایج مطلوب دارد. بیماران با پیروی از دستورالعمل های ارائه شده پس از عمل توسط جراح خود و انجام مراقبت از خود، می توانند بهبودی را به حداقل برسانند، خطر عوارض را کاهش دهند. علاوه بر این، حفظ ارتباط باز با جراح و جستجوی فوری مراقبت های پزشکی برای هر گونه نگرانی از مراحل ضروری در سفر مراقبت پس از عمل است. این روش علاوه بر جراح با تجربه ای که آن را انجام می دهد به رعایت مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن نیز بستگی دارد، بنابراین باید برای دریافت نتیجه مطلوب از این روش افراد از نکات مراقبتی بعد از تنگ کردن واژن آگاهی داشته و از آن ها پیروی کنند. در این مقاله به طور کامل به بررسی مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن خواهیم پرداخت، پس برای آگاهی از این مراقبت ها تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مراقبت-های-بعد-از-تنگ-کردن-واژن

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

همانطور که در بالاتر ذکر کردیم برای برخی از روش های تنگ کردن ناحیه تناسلی رعایت مراقبت های بعد از آن ضرورت دارد که به طور معمول بهترین جراح زیبایی زنان این نکات و دستورالعمل ها را در اخیتار فرد خواهد گذاشت. برای تسریع زمان بهبودی و کوتاه شدن دوران نقاهت رعایت مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تورم و مقداری کبودی پس از جراحی امکان دارد  بروز پیدا کند که برای افراد آزاردهنده می باشد که برای رفع این علائم می توان از مراقبت های بعد از عمل مانند مصرف مسکن ها و … استفاده کرد. هم چنین برای جلوگیری از بروز هر عارضه ای بعد از جراحی و دریافت نتیجه مطلوب رعایت مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دوره نقاهت بعد از تنگ کردن واژن

عمل تنگ کردن واژن برای رفع مشکلاتی مانند شل شدن عضلات یا آویزان شدن پوست اضافی ناخوشایند از ناحیه لابیاها در نظر گرفته شده است. عضلات سفت‌تر واژن می‌تواند لذت جنسی را بهبود بخشد و رطوبت را بازگرداند، همچنین نگرانی‌های مربوط به بی‌اختیاری و کنترل مثانه را کاهش داده و جذابیت واژن را بهبود بخشد. این مزایا می تواند به طور قابل توجهی سلامت جسمی، عاطفی و جنسی زنان را بهبود بخشد.

مدت زمان دوره نقاهت تنگ کردن واژن به عوامل متعددی از قبیل روش های انجام آن بستگی دارد در صورتی که تنگ کردن واژن با روش هایی از قبیل لیزر، آر اف و … انجام شود به دلیل غیرتهاجمی بودن آن ها دوره نقاهتشان کوتاه بوده و همچنین نیاز به رعایت مراقبت های خاصی نیز ندارد و پس از انجام آن در همان روز می توانند افراد به روال عادی زندگی خود بازگشته و کارهای روزمره خود را از سر بگیرند.

اما در صورتی که تنگ کردن واژن با جراحی مانند پرینورافی، وازینوپلاستی و … انجام شود، دوره نقاهت آن در حدود سه الی پنج روز بوده و برای کوتاه شدن دوران نقاهت و تسریع بهبودی افراد باید مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن را جدی گرفته و رعایت کنند.

اکثر بیماران پس از جراحی تنگ کردن واژن ظرف شش هفته بهبود می یابند. بیماران بلافاصله پس از اتمام عمل جراحی قادر خواهند بود راه بروند و حرکت کنند. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش و به حداقل رساندن هرگونه درد، تورم و کبودی در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی از کیسه های یخ روی برش ها استفاده کنند. جراح پلاستیک همچنین مسکن هایی را برای کمک به بهبودی پس از جراحی تجویز می کند.

پس از حدود یک هفته استراحت فیزیکی، بیماران باید بتوانند بیشتر فعالیت های معمول خود را از سر بگیرند (و به سر کار بازگردند). با این حال از بیماران خواسته می شود که حداقل تا 72 ساعت پس از جراحی جوانسازی واژن از فعالیت بدنی بیش از حد مانند بلند کردن اجسام سنگین، دویدن یا جهش اجتناب کنند. همچنین از بیماران خواسته می شود که برای راحتی و جلوگیری از تحریک برش ها در طول این دوره بهبودی، لباس زیر نخی گشاد و ته شلوار بپوشند.

همچنین ضروری است که بیماران حداقل تا شش هفته پس از جراحی از فعالیت جنسی، قرار دادن تامپون، شنا کردن و استفاده از جکوزی، جکوزی یا وان حمام خودداری کنند. در طول دوره بهبودی، ورزش‌های شدید، اسب‌سواری، موتورسواری، چهارچرخ‌سواری، سواری ATV و سایر فعالیت‌های مشابه دیگر نیز محدود می‌شوند.

زمان‌های بهبودی برای درمان‌های غیرجراحی جوان‌سازی واژن مانند جوان‌سازی با لیزر یا افزایش فیلر اغلب سریع‌تر و کمتر ناراحت‌کننده است. در حالی که از بیماران خواسته می شود بلافاصله پس از عمل جراحی، تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند، اما رابطه جنسی حداقل یک هفته پس از آن ممنوع است.

مهم ترین مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

بیماران باید به دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود پس از جراحی عمل کنند. این دستورالعمل ها ممکن است شامل دستورالعمل هایی برای مراقبت از زخم، مدیریت دارو و محدودیت های فعالیت باشد.

مهم-ترین-مراقبت-های-بعد-از-تنگ-کردن-واژن

فعالیت های بعد از تنگ کردن واژن

نکاتی که افراد باید در خصوص انجام فعالیت های خود بعد از انجام این روش رعایت کنند عبارتند از:

  • در چند روز اول پس از جراحی افراد باید استراحت کنند.
  • پیاده روی به صورت آهسته و در مسافت کم مشکلی نداشته  چرا که تحرک به تسریع زمان بهبودی کمک خواهد کرد، البته نباید در پیاده روی زیاده روی شود.
  • افراد باید از انجام فعالیت های شدید بدنی که موجب بالا رفتن ضربان قلب  تحریک واژن می شود مانند دویدن و … خودداری کنند.
  • خودداری از انجام فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سواری به مدت هفته بعد از جراحی
  • خودداری از رفتن به سونا و استخر به مدت 8 هفته بعد از جراحی
  • خودداری از انجام ورزش های مقاومتی مانند وزنه برداری و …
  • خودداری از خوابیدن به پشت و مالش ناحیه جراحی شده در ماه های اول پس از جراحی

کاهش درد و تورم

همانطور که ذکر کردیم برخی از افراد بعد از جراحی ممکن است با عوارضی از قبیل تورم، احساس درد و کبودی مواجه شوند که پس از گذشت دو هفته از جراحی کاهش پیدا خواهد کرد، اما برای کاهش و برطرف کردن آن ها می توان از مسکن های تجویزی پزشک در صورت احساس درد و کمپرس سرد برای کاهش تورم در مدت زمانی محدود استفاده کرد.

تنها به این نکته توجه داشته باشید که از گذاشتن کمپرس یخ به صورت مستقیم بر روی پوست خودداری کرده و هم چنین برای کاهش تورم لباس های نخی گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید.

شستشوی ناحیه تناسلی

برای بیشتر این سوال پیش می آید که بعد از تنگ کردن ناحیه تناسلی، شستشوی واژن به چه صورت خواهد بود؟ که در این خصوص باید گفت که افراد می توانند یک روز پس از جراحی با آب ولرم استحمام کنند، تنها باید به این نکته توجه داشته باشند که از صابون های معطر استفاده نکنند.

در صورتی که تنگ کردن واژن با روش واژینوپلاستی انجام شده است بهتر است که افراد در طول دوران نقاهت از استحمام با آب گرم خودداری کنند.

رابطه جنسی

در خصوص رابطه جنسی بعد از تنگ کردن واژن، توصیه می شود که به مدت شش الی هشت هفته افراد از برقراری رابطه جنسی به منظور جلوگیری از التهاب جای زخم برش های ایجاد شده و تسیع روند بهبودی خودداری کنند. در صورتی که تنگ کردن واژن با روش های واژینوپلاستی و پرینورافی انجام شود به مدت 8 هفته از برقراری رابطه باید خودداری شود و در صورتی که تنگ کردن واژن با نخ انجام شده باشد نیاز به 4 هفته خودداری از برقراری رابطه جنسی می باشد. در خصوص تنگ کردن واژن با روش های آر اف و لیزر نیز بهتر است که به مدت 6 روز بعد از عمل از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید ولی در کل محدودیت خاصی در مورد نزدیکی و برقراری رابطه جنسی در مورد ین روش ها وجود ندارند.

بهداشت مناسب

رعایت بهداشت مناسب برای جلوگیری از عفونت و بهبودی بسیار مهم است. بیماران باید دستورالعمل های جراح خود را برای پاکسازی ناحیه جراحی رعایت کنند.
پرهیز از حمام و شنا در چند هفته اول پس از جراحی معمولاً توصیه می شود. در عوض، ممکن است به بیماران توصیه شود که دوش ملایم بگیرند و ناحیه جراحی را با یک حوله تمیز خشک کنند.

محدود کردن فعالیت بدنی

بیماران باید در مراحل اولیه بهبودی از فعالیت‌های فیزیکی شدید، بلند کردن اجسام سنگین و آمیزش جنسی خودداری کنند.
به طور کلی پیاده روی سبک برای تقویت گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون توصیه می شود. با این حال، بیماران باید از فعالیت هایی که به ناحیه جراحی فشار وارد می کند، اجتناب کنند.

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی مغذی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین برای بهبودی مطلوب ضروری است. بیماران باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل مصرف کنند. هیدراتاسیون کافی نیز برای ارتقاء التیام بسیار مهم است. بیماران باید آب زیادی بنوشند و از مصرف زیاد کافئین و الکل خودداری کنند.

آگاهی از علائم هشدار دهنده

بیماران باید مراقب هرگونه نشانه ای از عوارض مانند خونریزی زیاد، درد شدید، تب یا علائم عفونت (مانند قرمزی، تورم، ترشح) باشند. در صورت بروز علائم نگران کننده، بیماران باید فوراً برای ارزیابی و راهنمایی بیشتر با جراح خود تماس بگیرند.

مراقبت ها ی بعد از تنگ کردن واژن

مدت زمان بهبودی واژینوپلاستی چقدر است؟

تورم، ناراحتی و کبودی از عوارض شایع جراحی هستند، اما باید طی یک یا دو هفته از بین بروند. بیمار باید بتواند در عرض چند روز به راحتی حرکت کند. پس از انجام واژینوپلاستی، توصیه می شود برای بهبودی، یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید. یک هفته پس از جراحی، بیمار باید بتواند رانندگی کند. بین 2 تا 4 هفته پس از جراحی، می توانید دوباره ورزش کنید، از جمله رفتن به باشگاه. بین 4 تا 6 هفته پس از جراحی، بیمار باید از فعالیت جنسی (دخول به واژن) خودداری کند. تا هفته 6، واژینوپلاستی باید به طور کامل بهبود یابد. پس از واژینوپلاستی، پیشنهاد می شود که بیمار به مدت چهار هفته به پشت بخوابد.

سفت کردن واژن نیز می تواند همراه با روش جوانسازی واژن انجام شود. جراحی پرینه (اصلاح ناحیه بین واژن و راست روده)، لابیاپلاستی (تغییر شکل و کاهش بیرون زدگی لابیا) یا سفت کردن ساده پرینه و کف لگن نیز ممکن است به عنوان بخشی از این درمان انجام شود. جوانسازی واژن همان دوره نقاهت واژینوپلاستی را دارد – باید انتظار بهبودی کامل در 6 هفته را داشت.

قبل از انجام واژینوپلاستی، جراح به بیمار توصیه می کند که سیگار، الکل و آسپرین یا سایر داروها را ترک کند. این به این دلیل است که این متغیرها می توانند روند بهبودی را تداخل یا کند کنند و باید از آنها اجتناب شود. هنگامی که این موارد ممکن است از سر گرفته شوند، جراح آن را با بیمار در میان می گذارد. پس از انجام واژینوپلاستی، بیمار باید از کمک خانواده و دوستان خود استفاده کند تا به آنها اجازه دهد تا حد ممکن آرامش داشته باشند که به بهبود سریعتر کمک می کند.

همچنین کارهای دیگری نیز وجود دارد که فرد ممکن است برای کمک به روند توانبخشی انجام دهد. کمپرس یخ به کاهش تورم در ناحیه تناسلی کمک می کند و پوشیدن لباس های گشاد برای جلوگیری از مالش و تشدید ناحیه که باعث ناراحتی بیشتر می شود، توصیه می شود. افرادی که واژینوپلاستی انجام داده اند تا زمان بهبودی کامل زخم باید از تامپون اجتناب کنند. به جای هرگونه محافظ بهداشتی داخلی، باید از حوله های بهداشتی استفاده شود.

آیا بعد از عمل واژینوپلاستی حس خود را از دست خواهم داد؟

واژینوپلاستی واژن زن را به شرایط قبل از زایمان باز می گرداند. این تکنیک تون، قدرت و کنترل ماهیچه های واژن را افزایش می دهد که اغلب حساسیت و لذت جنسی را بهبود می بخشد. با این حال، از آنجایی که میل، برانگیختگی و ارگاسم پاسخ‌های پیچیده و کاملاً فردی هستند، تحت تأثیر متغیرهای احساسی و بین فردی و همچنین متغیرهای بصری قرار می‌گیرند. واژینوپلاستی افزایش میل جنسی را تضمین نمی کند. این درمان همچنین به بهبود یا از بین بردن بی اختیاری ادرار خفیف ناشی از زایمان یا روند پیری کمک می کند.

تغییر احساسات پس از درمان واژینوپلاستی غیرعادی نیست. این ممکن است به صورت حساسیت یا درد بیشتر، یا به صورت فقدان کامل حس (بی حسی) در ناحیه آسیب دیده ظاهر شود. این تغییرات حسی معمولاً چند هفته پس از جراحی ادامه می یابد. با این حال، در صورت ادامه، بیمار باید به پزشک خود اطلاع دهد زیرا در برخی شرایط نادر، این تغییرات حسی ممکن است دائمی باشد. با این حال، ما می خواهیم تاکید کنیم که این کاملا غیر معمول است و هیچ خطر خاصی وجود ندارد که نگران آن باشیم. در طول قرار ملاقات شما، جراح جراحی واژینوپلاستی را به طور مفصل با شما بررسی خواهد کرد.

سوالات متداول

آیا ریکاوری واژینوپلاستی دردناک است؟

تصور نمی شود که جراحی واژینوپلاستی دردناک باشد زیرا اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پیشرفت های اخیر پزشکی از به روزترین فناوری بیهوشی برای کاهش زمان از کار افتادگی استفاده می کند و به بیماران ما امکان می دهد در همان روز عمل به خانه بازگردند. به احتمال زیاد بیمار در طول دوره بهبودی از ناراحتی رنج می برد زیرا این ناحیه ظریف بلافاصله پس از جراحی ناراحت کننده، متورم و کبود می شود. اگر توصیه‌های مراقبت‌های بعدی به درستی رعایت شود، می‌توان انتظار بهبودی کامل را طی شش هفته داشت.

آیا می توان بعد از واژینوپلاستی راه رفت؟

در عرض یک روز پس از واژینوپلاستی، انتظار داریم که بیمار نسبتاً عملکردی داشته باشد. پس از چند روز، بیمار می تواند آزادانه راه برود. بسیار مهم است که به بدن خود گوش دهید و از فشار دادن خود دست بردارید، زیرا ممکن است برای روند بهبودی مضر باشد.

جای زخم بعد از واژینوپلاستی چگونه است؟
از آنجایی که واژینوپلاستی درمانی است که در قسمت داخلی بدن انجام می شود، جای زخم خارجی قابل مشاهده نخواهد بود.

نتیجه

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، رعایت مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن از اهمیت بسیار بالایی برای دریافت نتیجه مطلوب از جراحی برخوردار می باشد، و این نکات مراقبتی با توجه به روش های مختلف تنگ کردن ناحیه تناسلی نیز متفاوت خواهد بود اما همه ی این نکات به تسریع بهبودی، کوتاه شدن دوران نقاهت و بهتر شدن نتیجه جراحی کمک خواهد کرد بنابراین به خوبی از آن ها پیروی کنید.

دکتر کیمیا قاسمی

دکتر کیمیا قاسمی

تحصیلات:
دکتر کیمیا قاسمی فارغ التحصیل رشته زنان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند.

تجربه کاری تا کنون:
چهارسال در شهرستان شوش و همچنین به مدت چهارسال نیز در اهواز نیز فعالیت در زمینه پزشکی و زنان داشته اند.
دکتر قاسمی، تمامی خدمات درمانی، جراحی های زیبایی زنان و کلیه ی اعمال ترمیمی و زیبایی زنان به صورت سرپایی،لابیاپلاستی، تزریق ژل و چربی و… را انجام می دهند.

بیمارستان های طرف قرارداد :
کلیه بیمارستان های خصوصی
بیمارستان های فاطمه زهرا، اپادانا، میلاد
کلیه بیمه های تکمیلی: تامین اجتماعی ،خدمات درمانی ،بیمه روستایی، بیمه نیروهای مسلح

مقالات مرتبط
مزوتراپی ناحیه تناسلی

مزوتراپی ناحیه تناسلی

بسیاری از بانوان دارای مشکلاتی در برقراری روابط جنسی و روابط زناشویی خود هستند. که علت آن در بیشتر...

کربوکسی تراپی در اهواز

کربوکسی تراپی در اهواز

کربوکسی تراپی روشی است که از دی اکسید کربن استفاده می کند و در سراسر جهان به عنوان روشی پیشرو در...

ورزش بعد از لابیاپلاستی

ورزش بعد از لابیاپلاستی

یکی از سوالات پرتکرار بعد از انجام عمل لابیاپلاستی، چه زمانی بعد از لابیاپلاستی ورزش را از سر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *